Byte av medicin igen

Ja, byte nummer 4 av min ADHD medicin. Nu har jag bytt till Intuniv. Inne på andra veckan med denna. Och hittills känns det bra. Första veckan när jag åt 1 g så märkte jag ingen skillnad, men högde dosen till 2g i fredags och har nu börjat känna mer lugn i kroppen. Så jag hoppas verkligen att denna medicin fungerar. Håll tummarna! Annars får jag gå tillbaka till Elvanse. Varför jag sluta med Elvanse var för att jag fick sådan vidrig ångest (värre än min vanliga). Men jag hade rätt höga doser så kan beror på det. Och jag kunde verkligen inte klara av denna ångest då det räcker med den jag dagligen har ändå.

15 mars 2023 är det NPF- dagen

Vill hylla alla oss kvinnor & män som lever med en NPF-diagnos. Alla barn och ungdomar som kämpar dagligen i vardagen med dessa diagnoser.

Jag lever med medelsvår ADHD och är mamma till en dotter med medelsvår ADHD. Ni kan tänka er att det kan bli krockar imellan åt. Livet är allt annat än enkelt! Många prövningar,många frustrationer och gråt! Men bättre sedan jag började med medicin, när jag har ett grundlugn. Men det är dags form, vissa dagar är lättare och andra betydligt jobbigare.

Jag ser mig själv så mycket i henne, hur jag var som ung/yngre. Jag ser hennes svårigheter och vill hjälpa henne så gott jag kan med den erfarenhet jag har av att leva och växa upp med ADHD! Tillsammans är vi starka 🙌🏻💪🏻♥️ inget kan stoppa mig ifrån att göra allt för henne.

📌NPF-dagen den 15 mars skapades för att öka informationsspridningen kring ämnet och bidra till ett öppnare samhälle.

Enligt Hjärnfonden lever ungefär 100 000 svenskar med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF. I begreppet ryms diagnoserna ADHD, ADD, autismspektrumstörning, språkstörning och Tourettes syndrom. Vilka alla påverkar hjärnan på olika sätt och kan leda till olika kognitiva svårigheter.

Barn har olika individuella förutsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar individen i olika omfattning. Det är också vanligt att samvariationer eller överlappande svårigheter förekommer. Barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom adhd och autismspektrumtillstånd, tänker och uppfattar information och bearbetar sinnesintryck på ett annorlunda sätt.För att få en neuropsykiatrisk diagnos krävs att ett antal kriterier uppfylls.

Orsaker till NPF

Ärftlighet

Forskning tyder på att det finns en ärftlig benägenhet att utveckla neuropsykiatriska problem. Det finns vissa faktorer som ökar sannolikheten för NPF. Vanliga riskfaktorer är påfrestningar under graviditeten, komplikationer under förlossningen och för tidig födsel. Näringsbrist i moderkakan eller tidig hjärnhinneinflammation är också riskfaktorer. De flesta barn som har varit utsatta för någon riskfaktor utvecklas dock helt normalt. Det finns också sjukdomar vars symtom i sällsynta fall kan uppfylla kriterierna för en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det gäller vissa kromosomavvikelser, epilepsi och några ämnesomsättningssjukdomar.

Miljöpåverkan

Dålig uppväxtmiljö kan inte orsaka NPF. Däremot kan en ogynnsam omgivning förvärra problemen. Det fungerar också tvärtom. En bra miljö med förstående anhöriga, vänner, lärare, chefer och arbetskamrater, underlättar och minskar symtomen samt gör det lättare att leva med funktionsnedsättningen.

ADHD

Film & text från : https://attention.se/npf/adhd/

Leva med adhd

Det finns mycket som kan underlätta för personer med adhd och ge bra förutsättningar för att få en fungerande vardag.

  • Välstrukturerad vardag. Krav, förväntningar och miljö behöver anpassas för att undvika stress och överbelastning.
  • Psykosociala insatser. Insatserna kan vara anhörigutbildningar, anpassning i skolan och på arbetsplatsen.
  • Medicinering. För att lindra symtomen vid adhd förskrivs ibland centralstimulerande medicin.
  • Förstående omgivning. Omgivningen spelar en avgörande roll för hur allvarlig funktionsnedsättningen blir. En förstående omgivning underlättar livet för den som har adhd och ökar chanserna till en välfungerande vardag.

Mina ord!

Jag har gått hela livet och alltid haft en känsla och tanke att jag inte fungerar som andra. Det var inga av mina vänner som var så känslosam som jag var, hade svårt att reglera känslor som jag både glädje och sorg eller ilska , ingen som hhade ångest, jag hade svårt att sitta still i skola. Men samtidigt väldigt lat. Det var ingen av mina kompisar som hade en mun som alltid prata och som aldrig kunde vara tyst. Det var ingen av mina vänner som alltid sa fel saker, sa dumma saker för att man inte kunde hålla munnen stängd. Jag skolka för första gången i mellanstadiet för att jag kände mig så dum i skolan, jag fick tillsägningar och kunde inte sitta still på stolen och jag fatta inget. Det var ingen av mina kompisar som var så slarvig med sina saker. Som alltid tappade bort pennor, sudd, böcker eller andra saker så som hemma nyckel 🔑. Vet inte hur många jag tappat bort eller även skåpsnycklar till skåpen i skolan. Det var så många saker som jag själv kände att jag aldrig passade in i. Kan minnas än i dag utvecklingssamtalen man hade på låg- mellan -och högstadiet där det alltid kom fram att jag hade myror i brallan, jag kunde inte stava, jag glömde alltid prickar över i,ä,å,ö tex, jag kunde inte klocka, jag hade super svårt för både matte och svenska, jag var slarvig och allt jag gjorde skulle alltid gå så fort. Jag fick ofta kvarsittning för att jag aldrig hade orken att vara kvar hela lektionen utan gick ut. Jag började tidigt med dumma saker som alkohol och rökning. Jag rymde hemifrån, var arg jämt,skrek och va helt hysterisk. Listan kan vara så lång och det gör ont att prata om det. Jag har sårat och skadat många människor på vägen pga mitt mående och sätt. Mina utbrott, mina psykbryt som jag uttrycker det. Hade man för 25-27 år sedan haft kunskap i skolan tex om just NPF diagnoser men även dyslexi så hade jag kanske fått hjälp och stöd tidigare. Men jag har klarat mig bra ändå men idag mår jag psykiskt dåligt av många anledningar & jag är en väldigt rastlös själ och en människa som har svårt med känsloreglering. Och jag är väldigt bestämd och tydlig i mitt sätt. Mig sätter man sig inte eller gör illa. Eller gör mina nära sårade för du agerar jag.

Men i dag hyllar vi alla människor i värden som lever med en NPF-diagnos ♥️

Lämna en kommentar