Anhörigcentrum & 1 Mars đŸŽ‰

Fler Ă€n jag som som tycker att februari Ă€r den lĂ€ngsta mĂ„naden pĂ„ hela Ă„ret? Trots att den Ă€ndĂ„ har förre dagar, Ă€r det inte mĂ€rkligt!? Februari tar aldrig slut! Men Ă€ntligen 1 mars idag.. mĂ„naden dĂ„ min Ă€lskade Tuwa. Min förstfödde fyller 15 Ă„r. FattR ni 15 Ă„r! Jag kan inte fatta att jag har en dotter pĂ„ 15 Ă„r,helt sjukt. För jag kĂ€nner mig inte Ă€ldre sjĂ€lv i huvudet 😂. Jag minns min 15 Ă„rs dag, och vad jag gjorde nĂ€r jg var 15 Ă„r. Och det Ă€r jag evigt tacksam för att inte min unge gör
 och nu hĂ„ller hon pĂ„ att ta AM körkort. Är jag redo, ha ha. Redo att slĂ€ppa ut henne pĂ„ vĂ€garna? VĂ€rldens mest nervösa och överbeskyddande mamma. Men hur som sĂ„ Ă€r Tuwa taggad att fylla Ă„r och hon rĂ€knar ner dagarna och har gjort ett bra tag och pĂ„pekar antal dagar kvar titt som tĂ€tt 😂 goa unge!

Som ni alla vet mĂ„r jag allt annat Ă€n bra i psyket. Jag testas och mitt psyke blir inte starkare direkt för varje gĂ„ng jag fĂ„r mina dippar. Och dipparna kommer oftare och oftare. Och det kanske inte Ă€r sĂ„ mĂ€rkligt egentligen dĂ„ vi utsĂ€tts för motgĂ„ngar hela tiden och jag har aldrig riktigt ”landat” accepterat eller bearbetat allt vi varit med om. För en mĂ„nad sedan nĂ€r jag var lĂ„g fick jag tipset av en kollega att ta kontakt med Anhörigcentrum. Till dom har vi aldrig fĂ„tt nĂ„gon information överhuvudtaget pĂ„ dessa snart 11 Ă„r. Och man kan frĂ„ga varför? Dom Ă€r inga behandlare men samtalsstöd. Och jag vet att jag Ă€r komplex men jag vet inte heller vart jag ska vĂ€nda mig. PĂ„ Psyk tycker jag inte att jag fĂ„r ”rĂ€tt” hjĂ€lp med min Ă„ngest, separationsĂ„ngestsyndrom, katastroftankar. Och jag behöver nĂ„gon att prata med, nĂ„gon utanför. Och idag var första besöket. Hon jag trĂ€ffa var precis sĂ„ som jag behöver, en rak och tydlig person. Som ifrĂ„ga sĂ€tter och vĂ€nder och vrider pĂ„ saker. Jag var rĂ€tt mör i huvudet efter besöket. MĂ„nga tankar mĂ„nga kĂ€nslor och allt annats man kan tĂ€nka sig. Jag boka Ă€ven en tid för taktil massage. För att försöka komma ner, andas och koppla av. All stress jag bĂ€r pĂ„ sĂ€tter sina spĂ„r pĂ„ kroppen. Jag har börjat gnissla tĂ€nder dagtid nu ocksĂ„, tidigare bara pĂ„ nĂ€tterna och dĂ€r har jag en bettskena. Men vad gör jag med gnisslanden pĂ„ dagen? NĂ€sta besök pĂ„ Anhörigcentrum Ă€r 23/3, dĂ„ ska vi jobba med strategier och tankesĂ€tt. Och det verkligen fram emot det besöket.

Annars hÀr hemma Àr det tunga och tuffa mornar med Tyra. BÄde igÄr och idag hr varit en kamp att fÄ upp och med henne till skolan. IgÄr körde jag henne och idag var det vÀrre sÄ Mogge stanna hemma och vid 8.30 fick hon i vÀg henne. Detta Àr sÄ ohÄllbart, jag vet inte vad vi ska göra. Vi söker hjÀlp via skolan utan resultat. Vi söker hjÀlp via habliteringen men fÄr inte sÄ mycket hjÀlp eller stöd dÀr heller. SÄ vi stÄr solo och Àr helt utpumpade förÀldrar. Och man blir sÄ arg, sÄ frustrerad och ledsen. LÄg effektivt bemötande ABSOLUT! Men har man detta 5 mornar i veckan, ens jobb blir pÄverkat, Àktenskapet blir pÄverkat,stora syster blir pÄ verkad sÄ Àr lÄg effektivt bemötande inte det lÀttaste! Jag lovar! MÄnga tankar snurrar dagligen kring detta, nu nÀr Mogge blivit uppsagd hur ska hon nÄgonsin fÄ ett jobb dÀr en arbetsgivare accepterar vÄr livssituation? Det Àr inte mÄnga arbetsgivare som har förstÄelse och acceptans till det. NÄgon som har tips?

IkvÀll var Tuwa och dansa och jag trÀnade samtidigt. Skönt kan ja lova, men dÄ kosten inte vart toppen idag sÄ var det tungt och jag var helt slut. Men ÀndÄ sÄ Àr det sÄ skönt och kÀnna fysisk smÀrta inte bara psykiskt. FörstÄr ni vad jag menar ? Nu har jag duschat och krupit ner i sÀngen och ska komma Mandelmans reprisen frÄn igÄr.

Hoppas alla ni har det bra?

/Sofia ♄

En reaktion pĂ„ ”Anhörigcentrum & 1 Mars đŸŽ‰

LĂ€mna en kommentar